woensdag 25 mei 2016

Waarom studeren mij makkelijker is gemaakt!

Waar ik vorig jaar november nog positief was over mijn studie, zo diep zakte ik met mijn vertrouwen in december. Ronduit klote om toe te moeten geven, maar mijn gezondheid ging (en gaat, helaas..) met sprongen achteruit. Toch is er weer licht aan de horizon voor alle (Leidse) studenten die het zwaar hebben in het tweede studiejaar. Ik ga je uitleggen waarom!


Waarom weten studenten nu zeker dat ze overgaan naar het derde leerjaar?
Zoals ik in november al vertelde, zit ik op dit moment in het tweede studiejaar. De eis voor overgang was: het behalen van je P + 30 studiepunten in het tweede jaar. Die P, die zit onderhand in mijn zak. Dat probleem was opgelost! Die 30 punten daarentegen..

Afgelopen maandagavond is bekend gemaakt dat de universiteit Leiden per direct stopt met deze eisen voor de overgang van het tweede naar het derde jaar (ook wel bekend als BSA-II). Reden hiervoor is een uitspraak van het College van Beroep van het Hoger Onderwijs en het bezwaar van de Universiteitsraad tegen het lopende experiment. Naast het stoppen van de BSA-II, wordt ook de BSA-I regel aangepast. In het eerste studiejaar moet 45 studiepunten worden gehaald, maar de P hoeft niet meer binnen twee jaar in de pocket te zijn. Na overgang van het eerste naar het tweede studiejaar is dus zeker dat je ook over gaat naar het derde.

Waarom geeft het afschaffen van de BSA-II regel mij ruimte?
Er liggen nu nog 30 punten voor het oprapen. Dat betekent dat ik in juli naar buiten kan wandelen met 45 studiepunten in mijn zak van het afgelopen jaar, maar.. Ik heb op het moment van schrijven pas 15 punten voor dit jaar (en mijn P, dat dan weer wel). Nu heb ik officieel gemeld dat ik chronisch ziek ben, maar had de regeling nog wel bestaan dan had ik wellicht in 'gevecht' met de examencommissie gemoeten.

Wat mij bekend was van de procedure is dat: je schriftelijk moet vragen om heroverweging van je Bindend Studie Advies (BSA), waarna je op consult moet bij een speciaal aangewezen arts. Als er één ding bekent is bij fibromyalgie, dan is het wel dat veel artsen er 'niet in geloven'. Zie je het voor je dat ik dan weer net zo'n arts voor mijn snufferd had gehad? Yep, ik dus ook haha!


Zijn er ook keerzijden aan het afschaffen/veranderen van de regelingen?
Er is denk ik maar één nadeel en dat is ook gelijk een héél grote, als je het mij vraagt: studenten zullen (onnodig) langer over hun studie doen en veel te veel gaan lanterfanten. Voor iedereen die een reden heeft om langer te moeten doen over een studie.. I'm so happy for you! No more difficulties! Laten we hopen dat de Universiteit niet met een nieuwe regeling op de proppen komt, omdat blijkt dat er misbruik van gemaakt wordt.

Had jij al gehoord over deze verandering (op het journaal of van nu.nl)? Wat vind je ervan? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten